Kesätauko koittaa
Blogimme suuntaa jälleen kerran kesälaitumille ja palaa uusien ja mielenkiintoisten aiheiden äärelle elokuussa. Kiitokset kaikille lukijoillemme ja blogiimme kirjoittaneille!
Identiteettikriisi. Vai niinkö sittenkään?
Minäkö? Osaanko? Pystynkö? Kykenenkö? Näitä kysymyksiä pyörittelin mielessäni useaan otteeseen lukuvuoden alussa. Uusi roolini varhaiskasvatuksen yliopisto-opettajana vei minut uudestaan opettajan uran alkutaipaleelle kaikkine epävarmuuksineen. Päästin sisäisen reflektoijani täysin valloilleen tämän vuoden aikana, kun pääsin kokeilemaan taitojani varhaiskasvatuksen yliopisto-opettajana. Meillä opettajilla taitaa olla yksi yhteinen ammattitauti: pohjaton uteliaisuus. Se saa meidät innostumaan ja oppimaan uutta – […]
Majakkana tunnemyrskyissä
Päiväkotien arjen tavanomaiset asiat, kuten säännöt, rutiinit ja vertaissuhteet sekä niissä syntyvät ristiriidat saavat lasten luonnollisen stressiaktivaation heräämään. Se on tärkeä ja luonnollinen tapahtuma, eikä ilman stressiaktivaatiota tapahtuisi mitään tavoitteellista toimintaa. Järjestelmä on kuitenkin herkkä ja stressiaktivaatio voi olla tilanteeseen nähden liian voimakas. Silloin se aiheuttaa voimakkaita tunnereaktioita, joita on vaikea säädellä (Sajaniemi ym. 2015). […]
Mitä tutkimus kertoo lasten hiekkaleikeistä?
Hiekkaleikkien uskotaan olevan lapsille mieluisia sekä edistävän heidän kehitystään suotuisasti (Jarrett ym., 2010). Hiekka on luonnonmateriaali, joka muodostuu kivien rapautuessa ja kulkeutuessa ajan myötä. Se on maailman käytetyin aine veden jälkeen (Welland, 2009). Hiekan erityisten tuntuma- ja aistimuksellisten ominaisuuksien vuoksi, lapset ovat käyttäneet sitä leikkimateriaalina jo muinaisista ajoista lähtien, kunnes digitaaliset laitteet ovat tulleet sen […]